Monday, 27 December 2010

Ada apa pada Ketuanan Melayu ?



“Ketuanan Melayu” yang dicanang-canangkan oleh parti politik kerajaan hari ini adalah sebagai membawa maksud orang-orang Melayu adalah lebih mulia dari bangsa-bangsa lain di negara ini dan menyifatkan tindakan berkenaan sebagai tidak ubah seperti fahaman yang diamalkan oleh bangsa Yahudi." Jelas Professor Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin .

Dr Mohd Asri turut memberitahu forum bahawa konsep Ketuanan Melayu ini tidak pernah pun wujud sama sekali di dalam sejarah kewujudan bangsa Melayu dan malah semasa zaman kerajaan Melayu Melaka lagi, bangsa Melayu dihina oleh bangsanya sendiri.

Beliau menyarankan pihak tersebut supaya mengambil contoh istilah dan nama seperti Islam Hadhari kerana istilah Ketuanan Melayu menjadikan lebih ramai rakyat Malaysia takut dan akan ’memakan tuan sendiri’. Tuan di sini merujuk kepada parti politik pemerintah.

Beliau berkata demikian semasa forum Polemik Ketuanan Melayu anjuran Dewan Pemuda PAS Pusat turut mendakwa istilah Ketuanan Melayu itu sendiri boleh menimbulkan banyak kekeliruan yang merosakkan. Beliau menasihatkan orang Melayu supaya terus menerus membantu bangsa sendiri tetapi jangan sampai merosakkan hubungan baik dengan kaum lain demi semangat bangsa yang tidak Islamik itu.

Menurutnya lagi, tafsiran agama Islam mengenai assabiah atau ketuanan bangsa sendiri adalah jelas dan menolak sama sekali konsep berkaitan dengan ketuanan bangsa. Maka boleh menjadi satu dosa apabila melanggar hukum Allah mengenai semangat assabiah ini.

Sumber : http://www.kl-today.com/

____________________________Ulasan Saya_______________________________

" Janganlah sesekali kita memperjuangkan bangsa, kalau kita memperjuangkan bangsa, mana kita nak letak cina muslim ? India muslim ? Hebat sangatkah melayu disisi Allah ? Tak salah sayang pada bangsa, tetapi jangan perjuangkan bangsa, bila kita perjuangkan bangsa, mesti berlaku penindasan ! Percayalah ! Penindasan terhadap Cina Muslim, terhadap India Muslim ! Perjuangkan ISLAM! apabila perjuangkan Islam, semua nasib terbela.. Yakinlah !

Monday, 13 December 2010

Trend ?


Assalamualaikum wbt.
Pada entri kali ini saya nak sentuh sikit bab trend.

Trend ?
Trend apa ye ?

TREND SAMBUT HARI LAHIR DENGAN




TELUR


--DAN--


TEPUNG.



Allah memberi ancaman buat orang-orang yang suka membazir dalam Al-Quranul Karim Surah Al-Isra' ayat 27:


Maksudnya : " Sesungguhnya orang yang membazir itu saudara
kepada syaitan, sedangkan syaitan itu makhluk
yang sangat kufur kepada Tuhannya."

Berat tu sebenarnya kawan-kawan !

Allah swt mempersamakan kita, mempersaudarakan dengan syaitan. Naudzubillahimindzalik.

Jangan marahlah kalau orang panggil anda setan, sebab sambut hari jadi dekat sekolah dengan telur dan tepung. Orang-orang yang berbuat perkara-perkara macam ni adalah adik beradik syaitan . Ni bukan saya kata.

tapi,

ALLAH KATA !

Cuba kita fikir, renung dan muhasabah diri.

Banyak lagi perkara lain yang berfaedah yang kita boleh buat nak sambut hari jadi kawan kita.

Macam-macam.

Kita boleh belikan kek kat dia, kita boleh nyanyi 'happy birthday' kat dia, kita boleh doa' kan kecemerlangan dia. Tetapi, bukan dengan cara baling tepung dan telur. Itu bukan cara orang Islam.

Kita mungkin ambil mudah perkara ini, kita mesti akan kata :

" Alah, berapa sangatlah harga tepung sebungkus dengan telur dua biji tuh ? "

Orang-orang macam inilah yang Allah sebut dalam Al Quranul Karim Surah Arrahman, Allah sebut dan ulang ayat ni 21 kali kalau saya tak silap :

" Fabi aiyi ala irobbikuma tukazziban "
Maksudnya : Manakah diantara nikmat Tuhanmu yang engkau dustakan !.

Apa jalan penyelasaiannya ?

Hentikanlah !

Lakukan perkara yang lebih berfaedah dan lebih bermanfaat untuk sambut hari jadi kawan kita. Kita belanja dia lepak-lepak kat As Salam pon lagi bagus daripada kita buat perkara-perkara yang ditegah oleh agama.

Saya bukan ustaz, saya bukan alim ulama' dan saya bukan sesiapa. Cuma, manusia biasa yang serba melakukan kesilapan. Betulkan saya jika salah.

Wallahua'lam !

Thursday, 9 December 2010

Wednesday, 8 December 2010

Pakaian ? Hmmm..



Inikah contoh pakaian ?
Bukalah minda,
buatlah penilaian.

Inilah antara cara yahudi merosakkan umat Islam..
melalui pakaian.
Renung-renungkanlah.


Tuesday, 7 December 2010

Resah !


Resah menunggu keputusan !

Bila teringatkan tarikh keramat 28'Dis ni, mulalah tidur tak BASAH, mandi tak

KENYANG, makan tak LENA ! Ya Allah, anugerahkanlah kami kecemerlangan !

Bantulah kami ! Help us ! Give us the best for our result, Oh Allah

Friday, 3 December 2010

Kesian betul kat Dia !





KUALA TERENGGANU: “Bayangkan perasaan anak saya apabila kawan-kawan memanggilnya hantu. Kejadian itu menyebabkan dia menjadi semakin pasif dan enggan ke sekolah tahun depan jika wajahnya belum pulih seperti sediakala.

“Saya sangat bimbang kerana emosinya terganggu, dia baru sembilan tahun dan cuba bayangkan apabila dia semakin meningkat remaja nanti,” kata Che Ku Zaimah Che Ku Awang, 28, ibu dua beradik yang cedera teruk di muka apabila disimbah asid oleh bapa sendiri.

Che Ku Zaimah berkata, sebelum ini, Nurul Dahyatul Fazlinda Mat Haizan, 9, pernah memakai topeng ke sekolah tetapi diejek hantu menyebabkan dia membuka topeng.

“Apabila topeng dibuka wajahnya memang teruk kerana daging pipi membengkak sekali gus menyebabkan hidungnya semakin mengecil dan masih dipanggil hantu,” katanya.

Menurutnya, doktor memaklumkan daging akibat simbahan asid akan membengkak dalam tempoh dua tahun dan itulah yang berlaku pada muka Nurul dan adiknya, Muhammad Irfan Firdaus, 2, malah bahagian belakang badannya yang terkena asid turut membonjol.


Sikap pasif dan malu kanak-kanak berkenaan terserlah kelmarin kerana ketika disapa wartawan Harian Metro di perkarangan mahkamah, dia hanya menundukkan muka dan enggan menjawab sebarang pertanyaan.

Harian Metro pada 16 Ogos lalu melaporkan seorang lelaki bertindak melempar asid hingga menyebabkan isteri, dua anak dan ibu mentuanya cedera berikutan berang dengan keputusan isteri berpindah ke rumah ibunya ketika mereka dalam proses bercerai.

Tertuduh, Mat Haizan Mat Yasin, 32, dikatakan memecah masuk ke rumah ibu mentuanya, Minah Omar, 56, dengan membawa bersama sebungkus plastik mengandungi asid.

Tindakan tertuduh menyebabkan Nurul cedera parah di muka, manakala Muhammad Irfan juga cedera di muka.

Semalam, tertuduh dijatuhkan hukuman penjara lima tahun dan dua sebatan di Mahkamah Sesyen kerana perbuatannya.

Terdahulu, lelaki berkenaan dihukum penjara 10 tahun dan lima sebatan yang dijatuhkan mahkamah sama, 25 Ogos lalu, selepas mengaku menyimbah asid ke atas Che Ku Zaimah.

Ditanya sama ada dia masih mempunyai hati kerana masih sudi menjenguk suaminya di penjara, Che Ku Zaimah berkata, lawatannya ke penjara sekadar menunaikan janji kepada Nurul yang meminta untuk melihat ayahnya ketika dia masih terbaring di katil hospital.

“Saya hanya tunaikan janji, tak lebih daripada itu kerana sebagai manusia biasa saya boleh memaafkan kesalahannya tetapi yang lain biar dia dengan Tuhan...hanya Allah yang dapat memaafkan kesalahannya.

“Terus terang saya cakapkan saya sudah tiada hati untuk kembali dengannya tetapi jika anak ingin bertemu dengannya saya tidak akan menghalang kerana dia masih bapa mereka,” katanya.


" Kesian betul dekat budak perempuan tu, yang bapak dia tu binatang betul,
Simbah balik je asid kat muka bapak dia !
Baru bapak dia tau ! Bongokk ! "

Wednesday, 1 December 2010

Pencuri ?


‎"Wanita-wanita yang buruk itu untuk lelaki yang buruk dan lelaki-lelaki yang buruk itu untuk wanita yang buruk, sedangkan wanita-wanita yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk wanita yang baik"

Surah An-Nur:26

Friday, 19 November 2010

Kesalahan Ketika Sembahyang Berjemaah

video

Masih ramai lagi yang tidak tahu akan hal ini.
Jadi, dengarkan.

Thursday, 4 November 2010

Memory in Homestay Pelegong.


In History, the name ' Pelegong ' were taken by the action ' palu gong ' by the villagers. The word ' palu gong ' had been pronounced many times and now, it's called Pelegong. Interesting is'nt? Haha.

About 7.30, we were asked to have a assembly at our beautiful and lovely hall. Haha~ There's Pn Che Rozana giving some so called ' taklimat sebelum bertolak'. Then, Cikgu Norma ask everyone to make a line, put the beg aside. NAH !! Spot Check !

" Ahmad Nizar, Hisyam Asnawi dan Nawar Syamim, pegi check satu2 beg. ". And, one of our friend were ' kantoi ' by the cikgu. HE was bringing the cigarettes. So, he can't follow the trip to Pelegong. Pity him.

Then, we moved to ' bungalow jaga' a.k.a ' pondok jaga' to wait for the bus to come. about 5 minutes later, the bus arrived. From A to Z name were called to enter the bus. Started from Agil Kabilan, then Ahmad Nizar, then Amree Aiman, then bla..bla..bla.. until the name who started from Z lahhh... So lazy to type anymore.

That's all for now...
Hahahaha...
What a lazy man...

No lah, just joking!
Then, about 45 minutes journey. We arrived at Station KTM Tiroi. A very nice name. Haha~ Tiroi? Whatever. Singaporean!! AH! No need to elaborate more. Haha.

Then, we were bring by the villagers to Balai Raya Pelegong by their car (bmw).

Then, there was a breakfast. Very delicious lah! Forgot already what the food! Haha~

Then, we were having a class. ' Menganyam Rotan '. So intresting.


Hah! This is the result! Nice is'nt? Hahah..
Ngee...

Lunch Time. Very..very..very.. delicious!!! Ikan Keli masak sambal, ayam masak lemak cili api, Sambal belacan, sayur campur.. Hualammakkk!! Marvelous !!

Then, we started to hava a walk around the homestay pelegong. Very nice place. Cool.. Don't know how to visualized it. What a great alam! Allahuakbar.

First stop, kebun sayur.



Next, climbing the mount. Errkk!! Mount?? Haha.. Such a beautiful views!


Third stop, 'pusat ternakan ikan keli'



Fourth stop, ladang or kandang lembu. It sound terrible kan? Haha..




~~~ To be continued~~

Saturday, 30 October 2010

Bahasa2 yang perlu dielakkan.

Pada entri kali ini, penulis nak sama-sama kita buka mata sikit tentang bahasa-bahasa yang kita gunakan sehari-hari. Pernahkah kita periksa adakah bahasa yang kita gunakan itu bahasa yang baik? Bahasa yang keji ataupun tidak?


Tertarik dengan khutbah jumaat yang disampaikan oleh Imam Besar tengahari tadi, Al Fadhil Us Shukor telah membawakan petikan sebuah hadith nabi saw yang bermaksud, " Janganlah kamu memperolok-olokan orang lain kerana boleh jadi orang yang diperolokkan itu lebih baik dari kamu".


Penulis ingin melahirkan rasa kesal dengan sikap sesetengah individu yang bebas menggunakan bahasa tanpa disemak maksudnya, atau mungkin mereka tahu akan keburukan maksud bahasa tersebut tetapi terus menggunakannya tanpa rasa bersalah, apatah lagi bersalah pada Allah swt.


Bahasa-bahasa mencarut seperti bodoh, bangang, babi, setan dan seumpanya malah lebih teruk daripada itu wajar dielakkan. Malah kita menggunakan simbol-simbol seperti "&*%$#" ini sekalipun akan mendapat dosa daripada Allah swt kerana kita memang memasang niat untuk menggunakan perkataan keji berkenaan tetapi tidak dizahirkan.

Begitu jugalah dengan sikap sesetengah pengguna laman sosial seperti facebook, blog, myspce, twitter dan sebagainya yang bebas berkongsi status yang menghina orang tertentu dengan mengatakan ia bodoh, babi dan seumpamanya. Walaupun ianya dianggap remeh, tetapi perkara ini seharusnya dipandang berat oleh semua pihak.


Bahasa yang kita gunakan sehari-hari ini sememangnya melambangkan identiti dan peribadi seseorang. Jika kita menggunakan bahasa yang keji, maka keji jugalah akhlak dan peribadi kita.


Penulis mengambil kesempatan disini untuk sama-sama kita memuhasabah diri kita. Adakah kita pernah melakukan sedemekian rupa. Mengeluarkan kata-kata keji sesuka hati walaupun tidak dizahirkan dengan lisan tetapi ia tetap dizahirkan, dizahirkan dengan perkataan. Konsepnya masih sama.


Kalau ya jawapannya, maka, mulai saat dan detik ini, hentikanlah tabiat buruk itu. Gantikanlah ia dengan perkataan-perkataan yang baik kerana Nabi saw ada menyebut, "Kalimah yang baik merupakan sedeqah".

"Betulkan yang biasa, Biasakan yang betul."

Wednesday, 27 October 2010

Tension!



AKU TAK JADI UPDATE PASAL PERGI NUKLEAR TUU..
GERAM BANGATTT...
DAH PENAT TAIP, UPLOAD PASTU INTERNET SLOW..
TERUS OUT OF CONNECTION!
DAH BYE!2X
BIARLAH MEMORI TU AKU PEGANG SORANG2X!






Sehari di Pusat Nuklear !


Ehsan: Pak Cik Google

Nah, nak aku ceritakan pulak 'experience' aku pergi Agensi Nuklear Malaysia yang terletak di Kajang.

Pagi-pagi tu lebih kurang pukul 7.30 kitorang dah berkumpul dekat bawah Foyer

Nauzubillahimindzalik!!



Naudzubillahimin Dzalik. Ya Allah, andai perkara ini benar. Hidayahlah mereka agar mereka kembali ke jalan yang Kau redhai. Malaysia sebuah negara islam yang mana Islam agama rasmi. Ya Dafi'ul Bala'!

"Lorong ke syurga itu perlu melalui duri-duri (melawan nafsu), dan lorong ke Neraka itu dengan mengikuti hawa nafsu". (Riwayat Abu Daud & Ahmad, Albani : Sohih )



ETP: Lebih banyak kelab malam, spa akan dibina



Apa? Suruh saya dapatkan kepastian?
Tak percaya!
Nah! Ini dia!



Lanjut ke :

Sila buka bab 10, pada halaman 359-363


Ingat !
Entry ini ditulis bedasarkan Islam.
Malaysia negara Islam.
Bukan hendak berpolitik.
Jika entri ini dilihat sebagai politik,
maka ia terkeluar daripada fokus artikel ini !
Wallahua'lam.




Thursday, 21 October 2010

Guide to a better life!


Dear bloggy,

I had receive an email from my friends yesterday. I think, it supposed to share! So, enjoy read it! About so called 3 minutes reading, believe me, you will gained something. Something that can guide you to a better life!

It’s very motivated and lets share it.
.

This is amazing, Randy Pausch 47 yrs old, A computer Sc. lecturer from Mellon University, he died of pancreatic cancer in 2008, but wrote a book ‘The last lecture” before then, one of the bestsellers in 2007. What a legacy to leave behind

In a letter to his wife Jai and his children, Dylan, Logan, and Chloe, he wrote this beautiful "guide to a better life" for his wife and children to follow.
May you be blessed by his insight.

POINTS ON HOW TO IMPROVE YOUR LIFE

Personality:

1. Don't compare your life to others'. You have no idea what their journey is all about.
2. Don't have negative thoughts of things you cannot control. Instead invest your energy in the positive present moment
3. Don't over do; keep your limits
4. Don't take yourself so seriously; no one else does
5. Don't waste your precious energy on gossip
6. Dream more while you are awake
7. Envy is a waste of time. You already have all you need..
8. Forget issues of the past. Don't remind your partner of his/her mistakes of the past. That will ruin your present happiness.
9. Life is too short to waste time hating anyone. Don't hate others.
10. Make peace with your past so it won't spoil the present
11. No one is in charge of your happiness except you
12. Realize that life is a school and you are here to learn.

Problems are simply part of the curriculum that appear and fade away like algebra class but the lessons you learn will last a lifetime.
13. Smile and laugh more
14. You don't have to win every argument. Agree to disagree.

Community:

15. Call your family often
16. Each day give something good to others
17. Forgive everyone for everything
18. Spend time with people over the age of 70 & under the age of 6
19. Try to make at least three people smile each day
20. What other people think of you is none of your business
21. Your job will not take care of you when you are sick. Your family and friends will. Stay in touch.

Life:

22. Put GOD first in anything and everything that you think, say and do.
23. GOD heals everything
24. Do the right things
25. However good or bad a situation is, it will change
26. No matter how you feel, get up, dress up and show up
27. The best is yet to come
28. Get rid of anything that isn't useful, beautiful or joyful
29. When you awake alive in the morning, thank GOD for it
30. If you know GOD you will always be happy. So, be happy.

While you practice all of the above, share this knowledge with the people you love, people you school with,
people you play with, people you work with and people you live with.
Not only will it enrich YOUR life, but also that of those around you.

(The more you give, The more you get :P )



Monday, 18 October 2010

Beg janin: Ditanam pasangan kekasih terlanjur!

KOTA KINABALU: Sangka seorang remaja beg plastik yang dibawa pulang ke rumahnya di sebuah taman perumahan di pekan lama Inanam, di sini, kelmarin, mengandungi sesuatu yang berharga ternyata silap kerana ia sebenarnya berisi janin bayi dipercayai dibuang sepasang kekasih terlanjur.

Dalam kejadian kira-kira jam 10 malam itu, Mohd Kharul Nizam Abdul Razak, 15, pada awalnya mengorek lubang di sebuah kawasan tanah lapang tidak jauh dari rumahnya selepas curiga dengan kelibat seorang wanita dan lelaki itu. “Pada mulanya saya ke tanah lapang itu menunggu kawan pulang dari kerja, namun tidak lama kemudian saya ternampak seorang wanita dan lelaki menaiki motosikal melintasi kawasan itu dalam keadaan tergesa-gesa sambil membawa satu bungkusan plastik.


“Saya sangka mereka hanya melalui kawasan itu tetapi mula pelik apabila lelaki terbabit memberhentikan motosikalnya sebelum melihat temannya duduk mencangkung menggali tanah,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian di sini, kelmarin.


Khairul berkata, dia menyangka pasangan terbabit menanam sesuatu berharga dan selepas beberapa minit, mereka terus beredar.


“Selepas mereka beredar, saya ke tempat itu dan melihat kesan tanah seperti baru digali lalu menggali hingga menemui beg plastik hitam.


“Saya membawa pulang bungkusan itu ke rumah terletak kira-kira 100 meter dari kawasan lapang terbabit,” katanya.


Katanya, sebaik tiba berhampiran rumah, dia membuka plastik itu dan terkejut menemui ketulan daging kemerah-merahan seakan daging haiwan lalu memanggil kakak dan adiknya.


“Kakak saya yang memeriksa ‘daging’ berkenaan mengesahkan ia adalah janin manusia dan segera memberitahu ayah sebelum melaporkan kepada polis,” katanya.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu, Asisten Komisioner Ahmad Sofi Zakaria, ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu.


" Di manalah perginya kewarasan akal fikiran kita? Teringat kata-kata seorang bijak pandai, " Manusia masih jahat padahal sudah ada agama, bayangkan kalau manusia hidup tanpa agama" Termenung saya baca artikel ini, membunuh manusia seakan-akan sudah menjadi perkara biasa. NaudzubillahiMindzalik! Itulah remaja sekarang. Jadi jauhi perkara-perkara yang boleh menghampiri kepada zina. " KATAKAN TIDAK KEPADA ZINA"!

Saturday, 16 October 2010

Entry Kali ni Lain Skit.



Aku taktau nak post ape.. So kali ni aku nk post apa yg kwan fb aku post...
Ngahaha...

Jangan marah kalau ade status korang trlekat kt sni!! :P








Thursday, 14 October 2010

Cara Baru Orang Memperdaya Wanita Untuk Dirogol

Sejauh mana kebenarannya, Wallahualam. Tapi ada baiknya diambil perhatian dan tindakan! Sekadar perkongsian!


Hal ini berlaku di KL baru2 ni..cara baru orang memperdaya perempuan untuk dirogol. Kawan dia sendiri yang telah menjadi mangsa. Kawan dia keluar ofis agak lewat iaitu agak2 dekat malam juga. Dia terserempak dengan seorang kanak2 menangis di tepi jalan. Kerana kesian, dia hampiri dan bertanya budak tu kenapa dia sorang2 petang2 begini. Budak tu kata yang dia dah sesat dan minta dihantar balik ke rumahnya. Budak tu kemudiannya menunjukkannya sekeping kertas yang tertulis alamat rumahnya. Perempuan ni kira berhati mulia, tanpa mengesyaki apa2 terus bawa budak tu ke alamat berkenaan. Setibanya di rumah itu, dia pun menekan loceng pintu.. Sejurus kemudian dia pengsan lantaran loceng berkenaan disambungkan dengan wayar berkuasa tinggi.



Hari berikutnya apabila dia tersedar, dia berada di sebuah rumah kosong di kawasan berbukit, dalam keadaan telanjang. Kondom ada di merata2 dengan air mani berhamburan. Tak kurang 20 kondom semuanya. Dia langsung tak mengenali penyerangnya. Begitulah jenayah akhir2 ini mensasarkan mangsanya. Jika terserempak dengan keadaan sebegini, jangan sesekali turuti kemahuan kanak2 itu, sebaliknya hantar je dia ke balai polis yang berdekatan.





P/S: Hantarlah kepada rakan2 anda yang wanita supaya mereka berhati2 & hantar pada rakan2 anda yang lelaki supaya mereka boleh memperingatkan adek2, kakak2 & ibu mereka. Selamatkan mereka dari menjadi mangsa syaitan yang bertopengkan manusia. Jangan biar naluri keperihatinan mereka mendatangkan bahaya pada mereka sendiri

Seharian di Midvalley.


About 9 am kitorang dah bertolak dari KTM Nilai ke Mid. Best jer~ Sejuk n tak rmai orang.



Dalam train, sume teringat sekolah. punya lah innocent bdak2 nih smpai dh ponteng pon nk sroh igt kelas ke? Ade yg sroh call Cg Norma lagi tuuu... Punye lah kind hearted kita ni kan...

Bla...~ (Sejam berlalu kott)

Pastu kitorang trus serbu GSC.


Gambar Hiasan

Pastu ada nk tgk cite 'Devil' la, 'Endhiran' la... Pastu nmpk satu poster cite 'The other Guys'.
Pastu, bla...bla..bla...



Jeevan and the gang nk tgk cite devil, so silekan.



Kitorang tgk cite The other guys.


Bukan main letak gambar The Rock,
Padahal The Rock watak sampingan je.
Opening cite tu je The Rock dah mati.
Gile punye, terjun bangunan.
Pastu Mamat 2 orang bawah The Rock tu yg
jadi watak utama.
Aku bgi 3 star out of 5.


Sebelum kitorang tgk movie, pekena bowling dulu. Aku musykil la, kenape diorang buat longkang situ ah? ahahaha...





Aku tgk ade pakcik bwak anak die brape tahun ntah main bowling, longkang tu ade pghadang pulak. Sepanjang diorang throw(sesuai ke?) ta penah msuk longkang pon.. ngahaha..



3 set kitorang men, mne tak nyer, kat rm 70 spent duit kat bowling je... Berape jam ntah duk kat dlm tmpt bowling tu... Ade yg pegi men game....



Pastu dh abis tgk movie dlm kul 4,Solat-solat... pastu pekena mcdonald pulak. Ada yg smpai 2 kali makan ooo... haha...

Jeevan, Agil, Aiman, n Amree kitorang tinggal diorang. Tgk movie next round pulak. so, bubye la.. ngahaha (Jahat kan)...

Smpai kt stesen Mid tu, nak balik la.. Ramai jugak orang.

10 minit agk2 lpas tu, train dtg. Mak datuk kau, tokojut denn!!!


" Ini ketapi ko tin sardin??"!!!

punyelah pack orang.. Tp kitorang tak peduli... sumbat gak masuk... Panas gilerr... Mule2 td pegi sejuk giler.. bile balik panas giler... peluh2 sume kuar.. Dh ada mcm2 bau dlm train, bau negro, bau mat salleh (simen), kdg terbau kentut, mcm lah... 1001 rase beb.

~~~The End~~~



Tuesday, 12 October 2010

Risau!




Ini diantara beberapa comment yang terdapat dalam sebuah fan page seorang idola kecil.

"Terkejut aku tgk 'kedasyatan' bdk2 skolah rendah zmn skrg nie..x mustahil x lame lagi ada fenomena bdk2 skolah rendah mngandung, Naudzubillahimindzalik..."

Saya sangat bersetuju atas pengwujudan fan page ini:

Klik untuk ke page berkenaan

Selasa. 1st day after PMR derr...




Tadi Cikgu Zainon masuk kelas...... Cikgu tanye sume datang ke? "mne yang len?" Itu ayat yg kuar dari mulut cikgu. Apa nak buat, sengih jela kami nih muka2 yang rajin dtg ke skola. Ade orang tu agy rajin, datang kul 8.30 pagi. Ingat sekolah ni bapak die ke? hahaha...

Cikgu Zainon masuk kelas nak cakap pasal satu program...... Jeng3x....
Program ' Zero tu Hero ' ! Program tu anjuran USIM. Oleh Siswa & Siswi jurusan pertahanan awam USIM kat sekolah kita dari kul 8.00 pagi smpai kul 5.00 ptg. Macm2 aktiviti akn djalankan mcm games pizza hut, siput (ntah), praktikal menyelamatkan diri dr banggunan kebakaran n many more lah ye... Yg penting FREE of charge n makanan disediakan. For those yg tak dtg skola td, intrested? Esok jumpe Cg Zainon register.... Best tau.. Penulis pon turut serta.


Gambar Hiasan.



Then, Cg Norma nak buat jamuan lepas PMR. Kat umah cikgu katenyer. Dengan berbekalkan 10 org yg hadir (ato mgkn tak smpai), kitorang terus setuju. So, nak persutujuan yang tak hadir skola td tu laahhh.. (terasalah skit eh)...Klu setuju gak.. Ahad petang insyaAllah... Maklumat lanjut menyusul di facebook nanti.

Next, futsal pulak, Futsal minggu depan. Dah buat undian. Kelas kita 3S, 1st akan lwan dgn 3 Anggun. Bla....bla....bla...

Lastly, ade pendedahan awal kepada subjek Physics hari khamis ni.. (x sure lah)... 3 masa pertama hari khamis, 3s akan ade pendedahan awal tntg subjek physic oleh tenaga pengajar physics SMK Kompleks KLIA.

Monday, 11 October 2010

Cycling!

Amazing.. Hehe.. Aku sendiri tak percaya yang aku boleh naik basikal sejauh tu..

Jauhhhhh..... Jauhhhh giler...

KK Mart je.. Ngeh..Ngeh,.. Ngeh..

Heyy... Bukanlah. Daripada kelmpok 18 smpai kota seriemas. Bukan aper pon, just nak tgk umah je...


Gambar Hiasan .
"Hmmm.. Bilelah boleh dpt kunci ni"




Pastu si Aizat datang, ape lagi ronda la satu kota seriemas. di bwaknye ke Marakech(betul ke eja ni?), pastu tasik die.. Pastu tasik laman ilmu.

Tgh2 cycling dkt tasik, nmpaklah 2 orang sahabat kita tengah jogging. Kan bgus macam tu.. Lepas PMR aktiviti bermanfaat. Tak macam sesetengah tu, lpas PMR die mula la nak buat aktiviti yang dah hilang kewarasan dan kewajaran ia berlaku.

Thumbs up utk si dua orang tu la..

Berbalik kpd story, lpas tu dibawaknye pula kat rumah yang ada Anjing 2/3 ekor tak prasn. Katanya garang. Ape lagi, 200 meter sebelum rumah tu da stop. Nak bukak langkah(nak speed la)... Tgh2 speed, smpai dpn umah anjing tu bt bodoh je(walaupun mmg bodoh)... Si Haris pegi bt bunyi hanjing pulk... Lagi pecut la kita ni..

Pastu lalu pulak kat Old Malaya either Cempaka... X surelah.. Gilerlah hai rumah die.. Besar gedabak.. Kalau corner lot tu.. Die punye tanah punyelah besar smpai boleh main bola mcm padang old trafford kat jln tunku abd rahman tu.. (kih3x)

Pastu.. bla..3x...

Balik la....

16 km tuhh.. satu perjalanan..

The end...

Amalkan gaya hidup sihat.

Kembali bernafas.

Kini blog aku kembali bernafas.

Hmmm... Errkkk...

Itujelah kot...

Taktau nk cakap apa.

Since PMR dah abes, So blog ni boleh hidup balik la.

Nantikan kemunculan entry-entry dari blog nizarazham ini yang sememangnya akan membuka mata banyak pihak.

Salam perjuangan,

Wednesday, 16 June 2010

Renungan Bersama!

Satu ketika seorang lelaki sedang mencaci Abu Bakar r.a sedangkan Nabi s.a.w sedang duduk dihadapannya. Orang itu terus mencacinya sedangkan Abu Bakar r.a dan Nabi
s.a.w terus bersabar mendengarnya. Lantas Nabi s.a.w tersenyum. Apabila
orang itu mencacinya dengan keterlaluan, lantas Abu Bakar r.a menjawab
...akan caciannya. Mendengarkan akan jawaban itu, Nabi s.a.w begitu marah,
bangun, lalu meninggalkannya.

Abu Bakar r.a kemudian menyusul Nabi s.a.w dibelakangnya dan berkata: Ya Rasulullah s.a.w, apabila orang itu terus mencaciku engkau masih tetap duduk dan apabila aku menjawabnya, tuan nampaknya marah dan bangun?

Nabi s.a.w menjawab: Semasa kamu diam dan bersabar mendengarnya, seorang malaikat bersama denganmu yang mana sedang menjawab caci maki orang itu bagi pihakmu, tetapi apabila kamu menjawabnya semula, malaikat itu meninggalkanmu, dan syaitan telah datang di antara kamu, dan aku tidak mahu duduk bersama dengan syaitan; oleh kerana itu aku meninggalkan kamu.

(Hadith Riwayat Ahmad)


Siapa lah kita yang mahu mencaci ciptaan Allah? Sebanyak mana keburukan dan kesalahan mereka yang kita ketahui, Allah lebih mengetahui. Walaupun sebanyak buih di laut, keampunan dan kasih sayang Allah jauh lebih luas daripada itu.

Saturday, 15 May 2010

pengawas!

Kesian dengan pengawas..


kata pengawas lembab la..


Kena complaint dengan golongan tertentu..
kata pengawas x de kualiti la, pengawas x de identiti la..
x nampak keterampilan la..

Bagi aku,
biarlah ape dorang nak cakap..
itu hak masing2x..
takkan kite nak tutup mulut diorang plak kan..
kite sebagai pengawas dah buat sehabis baik bukan?
tapi memang ade yang tak reti buat kerja..
saya x kate orang lain..
diri saya pon bukan betul sangat pon...

Tapi, memang kesian aku tengok dorang..
bersusah payah untuk skolah..
tapi responsnye.....
Pengawas...
kite buat jelah keje kite..
diorang nak cakap apa pasal kita..
terpulanglah..

bukan masalah ni je..

Pengawas same pengawas bergaduh..
ni yang malas nak dengar..
laki sama laki..
pompuan same laki..
x bertegur sapa..
kalau gaduh manja x pe. tapi..
Hurmm...

tapi, bukanlah gaduh yang bertumbuk-tumbuk..
pengawas tak buat sume tuh..
tolong eh..
Janganlah buat camtu prefect's',(ade s okeh)
kite ni mcm one family..



Biaselah,
aku akan sudahkan post blog aku nih..
dalam bentuk doa..

assalamualaikum wbt..

ingat assalamualaikum juga merupakan doa'!

Monday, 10 May 2010

Cakap tak serupa bikin!

Ceh! Bisingje!
Nak buat kerja amal konon..

Tapi x dtg.. Hmm.. hampeh..

Tea****, simpan je mar*** tu dalam *-****li*!!

Bertindaklah dengan kemampuan!
Jangan cakap je lebih..
tetapi..
nothing!

Tuesday, 27 April 2010

Aku insaf!



Ni baru sakit kat dunia,
kita tak tau kt akhirat nnti!

Saturday, 24 April 2010

Gambaran Mahsyar!

Gambaran Mahsyar

1. Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yg lain.. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yg tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

2. Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman
mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang
menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan
Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa". Inimenunjukkan kebesaran &
keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal,Hidup, tidak mati.

3. Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

4. Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam ygdisebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yg kembang membesar dari biji benih.

5. Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

6. Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempatperhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa).Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

7. Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulandihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpacahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

8. Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yangdahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah Ta'ala.Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

9. Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yangberganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dariatas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumiterbakar, bukit- bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasaikepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadilautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

10. Terdapat satu perigi kepunyaan Nabi Muhammads.a.w. bernama Al-Kauthar yang mengandungi air yang hanya dapat diminumoleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau olehmalaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan hausselama-lamanya.

11. Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terikkecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

- Pemimpin yang adil.
- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.
- Lelaki yang terikat hatinya dgn masjid.
- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.
-. Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".
- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).
- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

12. Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar,semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan paraNabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagalkerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahandengan Allah Ta'ala. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpaNabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpaRasullullah saw. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun
perjalanan.

13. Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad s.a.w. ke hadrat Allah Ta'ala. Lalu diperkenankan doa baginda.

14. Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.

15. 'Arasy ( ??? ) ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

16. Kursi ( ???? ) iaitu jisim nurani yang terletak dihadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalambahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

17. Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitabamalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

18. Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpinmasing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

19. Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad s.a.w., dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

20. Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

21. Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

22. Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad s.a.w. dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

23. Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

24. Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.

25. Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

26. Syafaat Nabi Muhammad s.a..w. di akhirat :
a. Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.
b. Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.
c. Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah Ta'ala.

27. Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

28. Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan iniadalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan
menyeberanginya.

29. Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin,menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

30. Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.


Rujukan:

Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

Dalam surah AnNahl ada menyebut:
"Sesungguhnya yang mengada-adakan kebohongan itu hanyalah orang-orang yang tidak beriman dengan ayat-ayat Allah dan merekalah pembohong-pembohong ."
(An-Nahl ayat 105)

Hadis Nabi ada menyebut:
"Barangsiapa mengatakan dariku apa yang aku tidak katakan, maka hendaklah Ia bersedia mengambil tempatnya dari Neraka."(HR:Az-Zahabi dlm Al-Kabair.)

Monday, 12 April 2010

Sinopsi Dr Jekyll and Mr Hyde versi bahasa melayu!!

Cerita Dr Jekyll and Mr.Hyde ini adalah novel untuk pelajar tingkatan 3 (komponen kesusasteraan) bahasa Inggeris. Dipendekkan cerita....harap Yuyu dan yang lain-lain faham ya.

Ceritanya mengisahkan tentang seorang saintis dan doktor bernama Dr.Jekyll.Dia berasal daripada golongan orang ternama dan amatlah dihormati dalam masyarakat.Dr.Jekyll mempunyai 2 orang kawan yang amat rapat iaitu Mr.Utterson dan Dr.Lanyon. Mr.Utterson adalah seorang peguam dan Dr.Lanyon adalah seorang doktor. Mr.Utterson mempunyai seorang anak saudara bernama Mr.Enfield.

Suatu hari Dr Jekyll mencipta formula yang boleh mengubah dirinya menjadi orang lain apabila formula tersebut diminum. Setiap kali dia meminumnya dia akan menjadi Mr.Hyde, seorang yang berperwatakan benar-benar berbeza dengan Dr Jekyll. Dr Jekyll adalah seorang yang tampan dan bertubuh tegap sasa, juga seorang yang sangat baik dan dihormati dalam masyarakat. Mr.Hyde pula adalah seorang yang benar-benar berbeza. Fizikalnya kecil dan menakutkan, dan yang lebih dasyat lagi, dia seorang yang benar-benar jahat malah dia tanpa teragak-agak membunuh orang. Sebagai contohnya dia dengan tanpa perasaan belas, memijak seorang kanak-kanak perempuan bernama Eddie. Dia juga telah membunuh Sir Danvers Carew dengan tongkatnya setahun kemudian.

Sebagai Mr.Hyde, dia telah menyewa sebuah apartment di luar London. Pada masa-masa kemunculan Mr.Hyde, Dr Jekyll akan hilang dan tidak berjumpa dengan kawan-kawannya .Dr Jekyll juga menyediakan surat wasiat kepada kawannya Mr.Utterson, sekiranya berlaku apa-apa kepadanya, sekiranya Dr Jekyll tidak ditemui selama 3 bulan ataupun meninggal, semua hartanya akan diserahkan kepada Mr.Hyde. Ini menimbulkan syak wasangka kepada Mr.Utterson. Dia berfikiran mungkin My.Hyde telah menyembunyikan ataupun mengugut Dr.Jekyll.

Mereka berusaha menemui Dr Jekyll dan apabila ditanya berkenaan Mr Hyde, Dr Jekyll mengatakan yang dia sudah tiada kaitan apa-apa lagi dengan Mr.Hyde.

Masa berlalu dan Dr.Lanyon juga telah meninggal dunia.Dr Jekyll pula semakin memencilkan dirinya.Dr Lanyon telah meninggalkan surat untuk Dr Jekyll tetapi hanya boleh dibaca 10 tahun kemudian.

Pada suatu hari, Poole, ketua orang gaji Dr Jekyll telah datang ke rumah Mr Utterson memberitahu bahawa dia amat risau kerana Dr Jekyll telah mengunci dirinya di dalam makmal di bilik bawah tanah rumahnya. Sebenarnya bilik ini adalah sebuah makmal kerana Dr Jekyll adalah seorang saintis. Hanya sekali Dr Jekyll menyelitkan nota meminta Poole mendapatkan sejenis garam (salt). Poole juga mendengar suara-suara aneh seperti kesakitan dan menangis di dalam bilik tersebut.

Mr.Uttersonpun pergi ke rumah Dr Jekyll bersama Poole dan memecahkan pintu dan menemui mayat Mr.Hyde. Di dalam kabinet merah di mana mayat Mr.Hyde ditemui, mereka menemui sebuah sampul surat yang besar dialamatkan kepada Mr.Utterson.Di dalamnya Dr Jekyll menulis, meminta Mr.Utterson membaca surat daripada Dr.Lanyon.

Apa sebenarnya yang berlaku tertulis di dalam surat Dr.Lanyon. Surat Dr.Lanyon menjelaskan segala-galanya. Dia mengatakan yang suatu hari Mr.Hyde telah bertemu dengannya dan setelah meminumnya dia telah bertukar menjadi Dr Jekyll. Dr Lanyon amat terkejut dan merasakan bahawa Dr.Jekyll sudah gila.

Di dalam surat itu juga Dr Jekyll membuat pengakuan akan eksperimen-eksperimennya yang gagal. Dr Jekyll percaya bahawa di dalam diri setiap orang terdapat unsur baik dan jahat (evil) yang sentiasa di dalam konflik. Dia telah membuat eksperimen yang dapat memisahkan kedua-dua unsur ini jika meminum formula yang dibuatnya. Jadi dia boleh bertukar menjadi Dr Jekyll dan Mr.Hyde bila-bila masa. Keadaan ini berlanjutan agak lama.Tetapi akhirnya unsur jahat iaitu Mr.Hyde semakin berkuasa, dan untuk menjadi Dr Jekyll semula dia memerlukan formula yang lebih kuat dan banyak. Malah jika Dr Jekyll tidur, dia akan bangun sebagai Mr.Hyde. Ini menunjukkan unsur jahat telah menjadi semakin berkuasa.

Kerana risau Mr.Hyde akan menjadi kekal maka Dr Jekyll mengambil keputusan untuk melepaskan Mr.Hyde dan tidak lagi mahu bertukar. Ini kerana Mr.Hyde telah melakukan banyak kejahatan seperti membunuh. Selama beberapa bulan segalanya berjalan lancar. Akan tetapi Dr Jekyll belum lagi benar-benar melepaskan Mr.Hyde, malah dia teringin menjadi Mr.Hyde semula. Pada suatu hari dia telah menukar dirinya menjadi Mr.Hyde dan membunuh Sir Danvers. Kerana pihak polis mencari Mr.Hyde atas pembunuhan Sir Danvers Carew, Dr Jekyll benar-benar ingin menyingkirkan bahagian Mr.Hyde dari dirinya tetapi kini Mr.Hyde sudah berkuasa dan tanpa disedari, bila-bila masa sahaja Dr Jekyll akan bertukar menjadi Mr.Hyde. Formulanya untuk menukar diri menjadi Dr Jekyll kini tidak berkesan lagi. Garam (salt) juga telah habis dan akhirnya dia membunuh dirinya.Hanya dengan cara ini sahaja Mr.Hyde dapat dilepaskan dan Dr Jekyll dapat dibebaskan.

Thursday, 8 April 2010

Gambar² di laman sosial yg tidak memenuhi tuntutan Syariatullah

Bismillahirraahmanirrahim..

Segala puji bagi Allah tuhan semesta alam yang telah menjadikan gunung- ganang, bukit-bukau dan sebagainya yang serba indah ini.

Sudah lama rasanya, saya tidak mengupdate blog saya ini.

Pada coretan kali ini, rasanya saya nak bincang sikit dengan si pembaca blog ini tentang laman sosial seperti Facebook, Myspace, Twitter dan sebagainya.

Nak cerita pasal penggunanya lah!
Kenapa?

Kita nak bincang pasal gambar atau paparan yang dipamerkan dalam laman tu lah.
Gambar- gambar yang melanggar SYARIATULLAH.!

Ape yang dikatakan melanggar syariatullah?, korang mesti taukan! Yang x menutup aurat dan yang sewaktu dengannya.

Bukankah ia suatu dosa? Disekolah bertudung, bila masuk alam maya, tak bertudung! Tak rasa bersalah ke ha?? X tau lah..

Tapi, bukan semua.! Yang masih bertudung, yang masih menjaga tatasusila sebagai wanita, x sesuka hati mempamerkan aurat di khalayak.. Tahniah lah!! Keep it up!!


Pesanan penulis,
Delete lah gambar2 yang x senonoh tu., bubuh la gambar2 yang sopan, bertudung. Bukan anda shaja berdosa, orang yang melihatnya juga berdosa.

Mana konsep ‘amar makruf nahi mungkar’ kita? Mengajak org kepada makruf mencegah orang kepada perkara2 mungkar.

Apabila anda mula merasakan paparan atau simpanan gambar-gambar anda di Facebook tidak memenuhi tuntutan Syariatullah, boleh menambah racun kepada manusia-manusia yang rosak hatinya, maka lekas-lekaslah menukarnya kepada yang lebih baik dan wajar, kerana anda bukan sahaja berdosa, bahkan mengheret orang lain berdosa bersama anda.

Tapi tak boleh salahkan perempuan 100%.. Lelaki pon ade gak yang berperangai mcm ni..

Ayuh,
Bangun An-Nisaa’!!
Tegakkan Syiar Islam.

Kesesatan Kuasa 'Hipnotisme'

Baru- baru ini saya ada menerima email.
Rasanya, saya ingin berkongsi dengan anda semua tentang Kuasa Hipnotisme.


"Di Kg Toradja (Indonesia) terdapat satu ilmu yg luar biasa dimana
mereka boleh menjadikan mayat berjalan pulang ke rumah sendiri.
kejadian berlaku disebuah daerah pendalaman Indonesia yg berbukit
bukau. Jika ada kematian di kg Toradja maka mayat itu akan
diberi kuasa hipnotisme supaya simati boleh pulang berjalan kaki
dan hanya berhenti bila sampai dirumahnya. kuasa ini dibuat supaya
tidak menyusahkan orang kg dari mengurus mayat tersebut. "



Hal ini jelas sesat dan boleh menyebabkan tergugatnya iman seseorang.

Allah swt berfirman:

زَعَمَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنْ لَنْ يُبْعَثُوا قُلْ بَلَى وَرَبِّي لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمَا عَمِلْتُمْ وَذَلِكَ عَلَى اللهِ يَسِيرٌ

”Orang-orang yang kafir mengatakan bahwa mereka sekali-kali tidak akan dibangkitkan. Katakanlah: Tidak demikian, demi Tuhanku, benar-benar kamu akan dibangkitkan, kemudian akan diberitakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan. Yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.”

Hanya Allah sahajalah yang boleh menghidupkan semula dan mematikan orang mati.

Allah taala berfirman yang bermaksud:

Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang Yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya).(Srh Al A'raaf,57)

Hal ini juga sama seperti 'Reiki' yang jelas sesat lagi menyesatkan.

Hipnotisme juga antara lain merupakan salah satu bentuk pendukunan yang menggunakan jin yang disihir oleh juru hypnosis (hypnotist) untuk menguasai pelanggannya sehinggakan orang itu berbicara dengan lisannya yang kadang- kadang memberikannya sebuah kekuatan untuk beberapa pekerjaan disebabkan penguasaannya itu.(kata-kata yang syirik)

Ianya tidaklah diperbolehkan bahkan termasuk perbuatan syirik karena ia telah meminta perlindungan kepada selain Allah swt.. (al Lajnah ad Daimah li al Buhuts al Ilmiyah wa al Ifta juz I hal 383)

Menurut kamus, Hipnotis itu adalah suatu tindakan yang membuat seseorang berada dalam keadaan hipnosis.

Jadi,
Hipnotisme adalah HARAM dan sesat lagi menyesatkan.

Mudah- mudahan Malaysia terhindar daripada perkara yang sesat ini.
Wallahualam.

Thursday, 1 April 2010

Menziarahi rakan!

Perkara pertama sekali,
Takziah diucapkan kepada Saudara Agil Kabilan atas pemergian ayahanda tercinta.
Mereka yang pergi tetap pergi,
Kita yang hidup ini mesti teruskan hidup.

Pagi tadi,
atas inisiatif yang diambil oleh Sir Saravanan,
maka, kami ramai- ramai pergi menziarahi Agil di kelompok 3.
Apa yang boleh saya pesan,
"Sabar banyak- banyak ye, kuatkan semangat!"

Wednesday, 31 March 2010

Membelai bayi robot

GEJALA membuang bayi di negara ini, sama ada dilakukan ke atas mereka yang telah mati atau masih hidup kelihatan seperti tiada kesudahan. Saban hari, kita akan melihat di dada akhbar atau kaca televisyen gambar-gambar mayat bayi yang menyayat hati kerana dihurungi lalat, terbakar atau terapung di dalam longkang.

Perbuatan yang dilakukan oleh ibu atau bapa mereka itu adalah sesuatu yang tidak boleh diterima akal kerana semua orang tahu yang sehinggakan haiwan juga sayangkan anak mereka, inikan pula manusia.

Itu cerita mereka yang membuang bayi tetapi ada juga daripada kita yang tidak sampai ke tahap tersebut tetapi juga boleh disifatkan sebagai 'kurang ajar' kerana mendera anak comel tersebut.

Tetapi sebenarnya ada ibu bapa atau penjaga yang sememangnya secara sengaja menganiaya tubuh kecil tersebut kerana panas baran tetapi ada juga 'mendera' anak kerana kedangkalan ilmu keibubapaan.

Sehubungan itu, penyelidik dari sebuah universiti Jepun telah membangunkan robot bayi bernama Yotaro yang mempunyai kemampuan menangis, merengek dan juga ketawa seperti bayi sebenar!

Robot bayi atau dikenali juga sebagai 'baby-bot' yang comel itu mempunyai sepasang mata biru yang bersinar dan pipi yang lebar.

"Yotara merupakan robot yang membolehkan anda untuk mendapat pengalaman seperti menyentuh bayi sebenar yang kemudiannya memberikan respons berbentuk perasaan tertentu," kata Hiroki Kunimura, dari makmal sains kelakuan dan robotik dari Tsukuba University di Tokyo.

Muka Yotaro diperbuat daripada silikon lut cahaya lembut bewarna kemerah-merahan dan disambungkan kepada komputer untuk membuat simulasi menangis, bersin, tidur, senyum dan ketawa mengekek yang boleh didengar melalui speaker.

Bayi itu akan memberikan reaksi muka yang berbeza dengan pergerakan kaki dan tangan apabila mana-mana bahagian muka atau badannya disentuh. Sentuhan itu dikesan melalui sensor yang dipasang dan perasaan Yotaro akan berubah mengikut tahap dan kekerapan sentuhan itu.

Bagaimanapun, berhati-hati! Jika anda lupa menyelimutkan bayi ini dan membiarkan ia dalam keadaan kesejukan, hidung Yotaro akan berhingus. Ia dihasilkan apabila sejenis pam akan mengalirkan titisan air melalui lubang hidung bayi itu.

"Bayi dengan kepala bersaiz belon ini boleh juga menghasilkan ekspreasi muka berlainan yang sudah tentu mampu memberi idea kepada ibu bapa baru," kata Masatada Muramoto, salah seorang ahli penyelidik.

Jepun sememangnya telah terkenal dalam pembangunan pelbagai jenis robot berupa manusia atau humanoid seperti robot Asimo dari Honda yang boleh melakukan pelbagai tugasan seperti manusia.

Malahan kini terdapat ribuan robot humanoid telah digunakan di dalam industri seperti menjadi penyambut tetamu, penghidang minuman, mencuci lantai dan juga robot cantik seperti supermodel HRP-4C.

Sebenarnya, robot kanak-kanak yang pertama juga telah diperkenalkan oleh penyelidik dari Jepun tahun lepas dikenali sebagai CB2. Kanak-kanak robot ini mempunyai badan 'biomimetic' yang dicipta boleh berinteraksi dengan manusia seperti perhubungan ibu dan anak.

Pasukan penyelidikan yang membangunkan robot itu dilengkapi oleh pakar-pakar berkaitan seperti jurutera robotik, pakar otak, ahli psikologi dan lain-lain pakar.

Ia bertujuan untuk menghasilkan robot bayi yang mampu berfikir dan memberikan ekspreasi wajah termasuk bersedih dan gembira. Robot ini mempunyai ketinggian 130 sentimeter (sm) dan berat 33 kilogram (kg) dengan kemampuan mengesan tekanan atau sentuhan melalui 197 sensor yang diletak di bawah kulit yang diperbuat daripada silikon.

Selain itu, CB2 juga telah mampu belajar berjalan perlahan-lahan dengan dibantu 51 'otot' pneumatik di sekeliling bilik dengan dibantu oleh manusia.

Dalam masa dua tahun, penyelidik berharap robot itu mampu dipertingkat tahap kepintarannya dengan kemampuan bertutur bahasa asas seperti kanak-kanak berumur dua tahun.

Selain itu, minggu lepas, University of Osaka juga telah memperkenalkan robot yang meniru gaya bayi merangkak sebagai sebahagian daripada projek penyelidikan mengkaji bagaimana manusia mendapat kemahiran bergerak dan bertutur.

Pembangunan

Robot M3-neony yang seberat 3.5 kilogram dan tinggi 50 sentimeter itu mempunyai badan yang menyerupai bayi baru lahir. Ia dilengkapi dengan 22 motor, 90 sensor sentuhan dan mikrofon yang diletak berhampiran mata dan telinga.

Yotaro dan M3-neony merupakan satu revolusi dalam pembangunan bidang robotik di negara matahari terbit itu yang sedang berusaha membangunkan lebih banyak humanoid yang mampu menggantikan pekerja asing melakukan kerja-kerja seperti menjaga golongan tua.

Sementara itu, penyelidik dari University of California, San Francisco, Amerika Syarikat juga telah membangunkan robot bayi yang mampu meniru perbuatan seperti bayi berumur satu tahun.

Bayi robot yang dinamakan Diego-San itu dilengkapi dengan kamera beresolusi tinggi dan pencepat 6-axis. Kemampuannya terhad kepada hanya berdiri dan memegang botol tetapi mampu melahirkan 20 jenis emosi di mukanya. Tetapi apa yang kurang menarik ialah saiz kepalanya yang sangat besar.

Begitulah iltizam para saintis di seluruh dunia yang begitu ingin 'melahirkan' bayi-bayi yang boleh dipeluk dan dibelai oleh manusia walaupun mereka menyedari ia hanyalah sebuah mesin.

Bagaimanapun, di masa yang sama masih ada segelintir manusia di muka bumi ini yang sanggup berkelakuan lebih buruk daripada haiwan dengan membuang bayi-bayi mereka atas pelbagai alasan yang hanya mereka yang mengetahui.




Sumber:
http://www.utusan.com.my/

Monday, 29 March 2010

Sikap Orang Kafir..!!


Sikap Orang Kafir..Pameran 'seni' yg berlangsung di sepanyol..











Apa tindakan kita?

Friday, 26 March 2010

Komen2 Yang keterlaluan terhadap SMK Kompleks KLIA,!

Mereka semua ini wajar diambil tindkan tegas!












Lamnya x kembali.

Assalamualaikum. dah lama x update blog!
Bukan ape, malas lar nk login2x,
lambat.

Bukan ape, nk story skit ngn korang yang bace blog aq ni..

hurrmmmm...
tibe2 plak ilang idea!!

AARRRGGGHHH...
bye..

Assalamualaikum.