Monday 13 December 2010

Trend ?


Assalamualaikum wbt.
Pada entri kali ini saya nak sentuh sikit bab trend.

Trend ?
Trend apa ye ?

TREND SAMBUT HARI LAHIR DENGAN




TELUR


--DAN--


TEPUNG.



Allah memberi ancaman buat orang-orang yang suka membazir dalam Al-Quranul Karim Surah Al-Isra' ayat 27:


Maksudnya : " Sesungguhnya orang yang membazir itu saudara
kepada syaitan, sedangkan syaitan itu makhluk
yang sangat kufur kepada Tuhannya."

Berat tu sebenarnya kawan-kawan !

Allah swt mempersamakan kita, mempersaudarakan dengan syaitan. Naudzubillahimindzalik.

Jangan marahlah kalau orang panggil anda setan, sebab sambut hari jadi dekat sekolah dengan telur dan tepung. Orang-orang yang berbuat perkara-perkara macam ni adalah adik beradik syaitan . Ni bukan saya kata.

tapi,

ALLAH KATA !

Cuba kita fikir, renung dan muhasabah diri.

Banyak lagi perkara lain yang berfaedah yang kita boleh buat nak sambut hari jadi kawan kita.

Macam-macam.

Kita boleh belikan kek kat dia, kita boleh nyanyi 'happy birthday' kat dia, kita boleh doa' kan kecemerlangan dia. Tetapi, bukan dengan cara baling tepung dan telur. Itu bukan cara orang Islam.

Kita mungkin ambil mudah perkara ini, kita mesti akan kata :

" Alah, berapa sangatlah harga tepung sebungkus dengan telur dua biji tuh ? "

Orang-orang macam inilah yang Allah sebut dalam Al Quranul Karim Surah Arrahman, Allah sebut dan ulang ayat ni 21 kali kalau saya tak silap :

" Fabi aiyi ala irobbikuma tukazziban "
Maksudnya : Manakah diantara nikmat Tuhanmu yang engkau dustakan !.

Apa jalan penyelasaiannya ?

Hentikanlah !

Lakukan perkara yang lebih berfaedah dan lebih bermanfaat untuk sambut hari jadi kawan kita. Kita belanja dia lepak-lepak kat As Salam pon lagi bagus daripada kita buat perkara-perkara yang ditegah oleh agama.

Saya bukan ustaz, saya bukan alim ulama' dan saya bukan sesiapa. Cuma, manusia biasa yang serba melakukan kesilapan. Betulkan saya jika salah.

Wallahua'lam !

No comments:

Post a Comment